SLANO-SLADKÝ ŽIVOT

11.09.2021

Ako lepšie sa dá pomenovať článok, ktorý opíše cukrovku u pacienta s CF? :)

ČO JE DIABETES MELLITUS?

Diabetes mellitus (cukrovka, DM, cukrová úplavica) je súbor metabolických ochorení, ktorého etiológia (pôvod) je veľmi rôznorodá. Ide o poruchu sekrécie a/alebo účinku inzulínu. 

TYPY CUKROVKY

Je známe, že cukrovka sa delí na rôzne typy. V roku 1997 Americká diabetologická asociácia rozdelila DM na základe etiológie do štyroch skupín: 

1.  TYP 1 - imunitne podmienený 

  • postupne sa pankreas deštruuje 
  • klesá počet B buniek Langerhansových ostrovčekov, ktoré produkujú inzulín, čo môže byť spôsobené zápalom, ochorením alebo fibrózou (zmnožené väzivo)
  • môže dôjsť k zníženej alebo žiadnej sekrécii inzulínu - potreba exogénneho inzulínu 
  • genetická predispozícia a vplyvy vonkajšieho prostredia  - 10-15% prípadov DM

IDIOPATICKÁ DM - jej pôvod nie je známy a výskyt pacientov s týmto ,,typom" je veľmi zriedkavý

2.  TYP 2

  • znížená citlivosť cieľových buniek (kostrové svaly, pečeň, tukové tkanivo) 
  • veľkú rolu zohrávajú genetické faktory 
  • pacienti nie sú závislí od exogénneho inzulínu 
  • predstavuje 80-90% prípadov DM

3. GESTAČNÝ 

  • vyskytuje sa u gravidných žein v dôsledku inzulínovej rezistencie (normálna dávka inzulínu vyvolá nižšiu biologickú odpoveď) 
  • spôsobená antiinzulínovým účinkom progesterónu a kortizolu a ľudského placentárneho laktogénu.

4. INÉ TYPY

  • geneticky podmienené v rámci iného základného ochorenia (CF, Cushingov syndróm,...), prípadne vplyvom niektorých liekov (adrenokortikotropný hromón, hormóny štítnej žľazy (tyroxín, trijódtironín)
  • predstavuje 5% foriem DM 

PREČO JE CUKROVKA JEDNÝM Z PRIDRUŽENÝCH OCHORENÍ? 

Pankreas (podžalúdková žľaza) je jedným z orgánov, ktoré majú v našom tele endokrinnú ale aj exokrinnú funkciu. Pod pojmom EXOKRINNÁ rozumieme funkciu, ktorá zabezpečuje produkciu sekrétov, ktoré sú vylučované do VONKAJŠIEHO (exo) priestoru - na epitel. Patria sem napríklad potné, slinné alebo mazové žľazy. Exokrinná funkcia pankreasu spočíva v tvorbe pankreatickej šťavy, ktorá mimo všetkého neutralizuje kyselinu chlorovodíkovú (HCl), ktorá prichádza zo žalúdka. Ak by pankreatická šťava HCl neneutralizovala, proximálna (bližšia k stredu) časť tenkého čreva by bola obsadená patogénmi a vznikala by žalúdočná hnačka. Rovnako dôležité je poznať aj ENDOKRINNÚ funkciu, ktorá zabezpečuje produkciu sekrétov (hormónov), ktoré ovplyvňujú iné orgány. Pankreas vylučuje hormón glukagón (zvyšuje glykémiu), somatostatín (tlmí sekréciu rastového hormónu), pankreatický polypeptid a INZULÍN. Počas fibrotizácie pankreasu dochádza k zničeniu beta (B) buniek Langerhansenových ostrovčekov a vzniká cukrovka. Táto cukrovka patrí do 4. skupiny hore uvedených typov a označuje sa aj ako CFRDM (CF related diabetes mellitus), v preklade ,,cukrovka príbuzná s cystickou fibrózou." 

INZULÍN

Inzulín patrí medzi peptidové (proteínové) hormóny, čo znamená, že jeho reťazec je zložený z viacerých aminokyselín a teda je jeho štruktúra zložitá (reťazec A a B spojený C-peptidom).

  • je aktivátorom glykolýzy - rozkladu glukózy na 2 molekuly pyruvátu
  • tvorí sa v beta bunkách Langerharsových ostrovčekov
  • hlavnou úlohou je štiepenie prijatej glukózy - zníženie glykémie

MÁM CUKROVKU? 

Odpoveď na túto otázku vám dá lekár. Skutočnosť či máte alebo nemáte cukrovku závisí od orálno-glukózo tolerančných testov. Ako takýto test prebieha? 

  • pacient sa dostaví na vyšetrenie ráno, nalačno (najlepšie nejesť 8-10 hodín pred testom) 
  • odoberie sa venózna krv
  • pacient dostane glukózový sirup (75g glukózy v 300ml vody), ktorý je potrebné vypiť v priebehu 3-5 minút
  • počas celého testu pacient nesmie jesť a dovolené je piť len čistú vodu (žiadny citrón, žiadne sirupy)
  • na ďalší odber venznej krvi sa dostaví pacient 60 minút po vypití a následne 120 minút po vypití 
  • výsledky dostane lekár a pacient sa po poslednom odbere môže najesť a bude privolaný na konzultáciu

VÝSLEDKY: 

Glykémia nalačno (po 8 hodinovom lačnení) by nemala presiahnuť hodnotu 5,6 mmol/l. Diabetes je diagnostikovaný v prípade, že pacient mal po 120 minútach od vypitia glukózového roztoku hodnoty glykémie vyššie ako 11,1 mmol/l. Normálna hladina po 2 hodinách je do 7,8 mmol (hranica je veľmi rozmanitá, uvádza sa 6-7,8 mmol/l). Ak sú pacientove hodnoty vyššie ako 7,8, ale nižšie ako 11,1 mmol/l hovoríme o porušení gulkózovej tolerancie, ktorú je možné napraviť správnym životným štýlom (úprava stravy, zvyšenie pohybu,...). 

AK CUKROVKU MÁM... 

V mojom prípade som na konzultácii obdržala všetky potrebné zariadenia a vysvetlenie. 

GLUKOMER 

Je to výborný spoločník, na ktorého prítomnosť si zvyknete. Hladinu cukru si meriam ráno (keď vstanem) nalačno, neskôr dve hodiny po raňajkách, po obede a po večeri a raz za mesiac si musím odmerať hladinu cukru v skorých nočných hodinách (01:00-03:00). O používaní glukomeru vás oboznámi lekár, keďže každý typ sa líši. 

INZULÍNOVÉ PERÁ 

Na tohto spoločníka si už budete zvykať trošku ťažšie. Inzulínové perá, ktoré používam ja, sú Insuman basal a Insuman rapid. Sú to perá, ktoré obasahujú humánny inzulín a ich použitie je maximálne jednoduché. 

Na pere si nakrútite požadované množstvo jednotiek, ktoré bolo odporúčané vašim diabetológom, chytíte si ,,faldičky" na bruchu (prípadne ramene) a vytvoríte nariasenu kožu. Do najhrubšieho miesta si pichnete miniuatúrnu ihličku na konci pera, stlačíte vrch a po pár sekundách vytiahnete, miesto si pomasírujete a poľutujete sa :) Takto funguje moje pero Insuman rapid, ktoré používam pred raňajkami, obedom a večerou. 

Insuman basal je takzvaný ,,nočný inzulín," ktorého účinok trvá dlhšie. Tento si pichám každý večer o 21:00, bez ohľadu na predchádzajúce (alebo nadchádzajúce :) ) jedlo. 

JA A CUKROVKA

Aj keď už sa veľmi dávno polemizovalo o mojej cukrovke, nechcela som si to priznať. Vždy som si hovorila ,,veď nebudem piť toľko koly, veď nezjem celý ten koláč,..." Cukor sa však nachádza takmer všade. Odhliadnuc od klasických sladených nápojov a gumených cukríkov, cukor je v pečive, zemiakoch, sušenom ovocí, ale aj v banáne, ktorý je pre diabetikov porovnateľný s pohárom Coca-coly. Existujú dlhé zoznamy, čo pacienti môžu, nemôžu alebo musia jesť. Je na každom, či si stravu dokáže upraviť alebo vyhrajú pamlsné jazyky. 

V mojom prípade je nemožné stravu upraviť. Skúšala som to mnohokrát, ale... Nedať si hamburger s hranolkami?! Alebo nenapiť sa pol litra kofoly?! To určite... 

V novembri bude rok, ako som oficiálnym diabetikom a za ten rok som sa naučila, čo a kedy si môžem dovoliť. 

Čo sa týka mojej liečby inzulínom, mysleli sme si, že to bude dočasné. V tom čase som totiž začala s užívaním Orkambi, ktorý má pozitívne ohlasy v súvislosti so znížovaním glykémie. 

A teda mi pani doktorka nastavila moju liečbu na 3:3:3 jednotky (raňajky:obed:večera) Insuman rapid a 4 jednotky Insuman basal. Insuman rapid si pichám 20 minút pred jedlom. Na kontrole po pol roku som však musela prejsť na 5-6 jednotiek k raňajkám, obedu a večeri. Vzhľadom na to, že ja sama viem čo a kedy zjem, mohla som si upraviť dávky - napríklad - keď som na raňajky išla jesť ovsenú kašu, mohla som si dať len 5 jednotiek, ale keď som vedela, že po výdatnom obede si ešte neodpustím kopček zmrzliny, dala som si 6 jednotiek. Insuman basal, ktorý ustáluje hladinu cukru počas celého dňa mám od danej kontroly zvýšený na 6 jednotiek, čo môjmu telu vyhovuje. Na poslednej kontrole (ani nie mesiac) mi dávka Insuman rapid bola znížená na 4:4:4, čo teraz úplne stačí. 

Možno si myslíte, že vaše telo (a hlavne doktorov) dokážete oklamať. Je to však oveľa prešpekulovanejšie ako si myslíte. Počuli ste už o glykovanom hemoglobíne? To je nám vecička... Hemoglobín (červené krvné farbivo) dokáže viazať mimo všetkého iného aj glukózu. Glykovaný hemoglobín je teda hemoglobín, ktorý nám vykazuje DLHODOBÚ (!!!) hodnotu našej glykémie počas 6-10 týždňov. Čiže ak by ste boli (vtedy ešte nevzdelaní) ako ja, mysleli by ste si, že ak vám výsledok glykémie svieti pod 8 mmol/l, ste zachránení od inzulínu. Avšak, naše telo má poistku - HbA1C ,,dlhodobý, trojmesačný cukor." Čím viac glukózy sa na hemoglobín naviaže, tým je percento HbA1C vyššie. 

Určite sú každému známe príznaky hypo (zníženej) alebo hyperglykémie (zvýšenej hladiny cukru v krvi). Medzi HYPERGLYKEMICKÉ PRÍZNAKY patrí hlavne pocit oslabenia organizmu. Tento stav však moho ľudí necíti alebo ho ignoruje. HYPOGLYKÉMIA je charakteristická nadmenrou chuťou do jedla, trasom rúk, sťaženým sústredením alebo taktiež pocitom oslabeného organizmu. 

V mojo prípade som si zažila už mnoho hypoglykémii, kedy som si k nie príliš bohatej strave pichla 5/6 jednotiek inzulínu. V tomto prípade mi klesol cukor skôr ako po dvoch hodinách a klesol mi až na hodnoty 3-4 mmol/l, čo som v momente cítila. Stalo sa mi to napríklad pri jazdení na koni, kedy som musela prerušiť tréning a koňa zastaviť, pretože sa mi točila hlava a mala som pocit, že omdliem. Našťastie som mala po ruke kocky cukru, ktorými odmeňujem Leryho pri jazdení. Neváhala som a cukor som zjedla. Nie je to však správny postup! 

°BIOCHEMICKÉ OKIENKO°

Glukóza je jedinou živinou pre mozog. Glukózu získavame z potravy, iných látok a dokonca si ju naše telo dokáže aj samé vyrobiť. Glukóza je monosacharid, ktorý sa jednoducho v procese glykolýzy (rozpadu glukózy) rozloží na triacylglyceroly(druh lipidov) a adenozítrifosfáty (prenášač), ktoré sú ďalej využívané v organizme pre rozličné funkcie. Na rozdiel od glukózy, sacharóza je disacharid (skladá sa z jednej molekuly glukózy a jednej molekuly fruktózy). Laicky povedané, je zložitejšie ju rozložiť tak rýchlo ako glukózu, ktorá je jednoduchšia. 

Prečo teda nebolo správne dať si kocku cukru? Kocka cukru je vlastne sacharóza, ktorá sa v tele rozloží pomalšie ako glukóza, čím nedosiahne diabetik požadovaný cieľ - náhle zvýšiť cukor a uniknúť tak hypoglykémii. Čo by teda diabetik mal spraviť? Nosiť pri sebe hroznový cukor! Hroznový cukor je čistá glukóza, ktorej rozklad začína hneď a do tela sa tak uvoľňuje rýchlejšie a efektívnejšie. 

Hroznový cukor je prvá pomoc pri hypoglykémii. Ak však cukor po ruke nemáte, zachráni vás pohár koly, džúsu alebo zjedenie pečiva, banánu, hrozno či lyžičky medu. Tieto potraviny obsahujú kombinácie glukózy, fruktózy alebo sacharózy, pre diabetika je však potrebné dostať glykémiu do normálnej hladiny.

Dúfam, že vás tento článok neunudil a že ste sa dostali až sem. Budem vďačná za každé zdieľanie, prípadné postrehy z vášho života. 


 





 



Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky